Cocoon
Blog
6.6.2018

Témata k zamyšlení i pastva pro oči

Cocoon vyrazil za inspirací na Milan Design Week 2018

Můžete přečíst desítky článků a vidět tisíce fotografií, ale nikdy to nebude takové jako zažít Fuorisalone­ ­– Milan Design Week na vlastní kůži. Proto jsme se rozhodli na pár dní zavřít kanceláře a přesunout Cocoon do Milána, abychom osobně navštívili největší festival designu na světě a alespoň částečně ukojili touhu po nové inspiraci. Jeden z největších kreativních hotspotů tohoto jara je sice dávno pasé, ale Cocoon má vzpomínky na tento svátek designu stále v živé paměti.

Fuorisalone je výkladní skříní toho nejlepšího ze světového designu a designového myšlení (design thinking). Vidíte odvážné kreativní vize uváděné do života a budoucnost lidské kultury a společnosti máte na dosah, až to bere dech, čtvrti Brera a Tortona doslova překypují kreativními nápady... Pak není těžké nabýt přesvědčení, že jednou bude možné realizovat cokoliv, co si jen představíme, stačí uvolnit mysl a nebát se být trochu ambiciózní!

[v ulicích čtvrtí Brera a Tortona narážíte na design doslova na každém kroku]

Pár postřehů
Navštívili jsme mnoho expozic, a přesto jsme viděli jen zlomek z nespočetných možností. Ale i na těch několika „málo“ příkladech jsme měli šanci pozorovat, jak se malé i velké značky prezentují, jak vyjadřují svůj skutečný smysl (brand purpose) a jak tlumočí a transformují své hodnoty do zážitků určených návštěvníkům festivalu a jakým způsobem jednotlivé instalace v různých poměrech pracují s estetikou a ideovým záměrem. Je zajímavé vidět jak tradičně (jak z minulého století) a možná i nudně působí značka Whirlpool vedle vizionářských brandů Sony či Panasonic nebo velkolepých prezentací typu Bulthaup (kuchyňské systémy). Ale festival Milan Design Week není jen objevování kreativních instalací a chytrých prezentací – je to především příležitost pocítit sílu skrytých proudů, trendů a mega-trendů, které nezadržitelně ženou design vstříc budoucnosti. A zdá se, že tato budoucnost se odehrává již dnes…

[Bayton startup - nový automobilový koncept]

Budoucnost, kterou jsme byli zvyklí spojovat s inovativními hmotnými objekty, je tu představena v podobě technologií přirozeně a nerušivě začleněných do našich životů, technologií, které propojují materialistické, digitální a emocionální aspekty světa kolem nás, předvídají naše reakce i emoce a jsou schopné měnit naše nejintimnější prostředí. Skvělou ukázkou tohoto trendu je například projekt Sony „Hidden Senses“ (Skryté smysly) nebo Google Softwear. Velkou otázkou zůstává, zda se takových vizí obávat nebo se na ně těšit... Na druhou stranu je nutné poznamenat, že ohromující vývoj technologií je doprovázen rostoucím důrazem kladeným na lidský rozměr běžného žití.
Vše začíná u našeho smyslového vnímání – a zdá se, že jednoduchý prožitek už nestačí. Mnozí vystavovatelé se snaží zaujmout všechny naše smysly (třeba instalace Lexus) a nutí nás vnímat multisensoricky – jedno z klíčových slov festivalu. A pak je tu samozřejmě komfort a jednoduchost coby imperativ současného designu, jehož snahou je udržet estetickou a funkční hodnotu, aniž by však utrpěla kýžená udržitelnost. Ta totiž uspokojuje naši potřebu budoucnosti nezatížené pocitem viny. Tyto nároky splňuje například dětské hřiště od ateliéru Caracol vytištěné na 3D tiskárně, koláž vyrobená z textilních zbytků, díky kterým našlo nové využití staré oblečení, nebo policový systém ze Solid Textile Board od studia Really pro textilní firmu Kvadrat (jedná se o materiál vyrobený z textilií z módního a textilního průmyslu, které se ocitly na konci recyklačního cyklu). Všechny tyto projekty spojuje silné designové myšlení – metoda, která ve snaze uchopit současné i budoucí problémy a potřeby, získává na nejvyšší důležitosti.

[nová realita / udržitelná židle vyrobená z plastu nahromaděného v oceánu / židle zformovaná z živých větví rostoucí vrby]


Koncept je víc než produkt – esence jednoho z našich nejsilnějších inspirativních setkání, Lexus Design Awards – idea, která se vine jako tenká červená nit vším, co jako myslitelé, designéři nebo výrobci vytváříme či budeme tvořit. Není proto náhodou, že letošním vítězem Lexus Grand Prix se stal projekt Testing hypotheticals (Testování hypotetického) od Extrapolation Factory. Jedná se o imaginární testovací středisko, ve kterém lze zkoumat spekulativní vztahy mezi společností, technologiemi a životním prostředím. Extrapolation Factory se podařilo vyvinout metodu, která dokáže testovat nejen to, co neexistuje, ale dokonce i to, co si lidé ani nedovedou představit! Hodnotu tohoto počinu asi nejlépe vystihuje parafráze známého úsloví o efektivní pomoci – Nedali nám rybu, místo toho nás naučili rybařit – neskutečné!

[Testing hypotheticals]

 

Kreativita & Estetika
Kromě hledání provokativních a inspirativních myšlenek, jsme si chtěli užít také hmatatelnějších stránek festivalu Fuorisalone: estetického prožitku, vizuálních vjemů a samozřejmě designérského řemesla. A Milano bylo v tomto ohledu skutečně stimulující, počínaje spektakulárním kabaretem Monster Cabaret od Lasvit, až po důvtipně řešenou prezentaci dveřních klik pojatou jako průchod minimalistickým labyrintem. Vše bylo tak různorodé a barevné, že si každý přišel na své, od čisté japonské jednoduchosti až po expozice kypící barevností a zdobností. Zaujalo nás množství vystavovatelů, kteří se tak moc pokoušeli využít efekt solitérních objektů nasvícených v temnotě, až jejich „jeskynní“ instalace působila jako klišé. Jen málokdo byl schopen využít potenciál zatemnění zasytit návštěvníkovy smysly do takové míry jako Lexus. Rovněž se ukázalo, že ne všechny hvězdné značky byly schopny naplnit vysoká očekávání. Třeba expozice Vitra byla překvapivě nudná, ačkoliv byla umístěná na úžasném místě. Samozřejmě jsme nezapomněli navštívit také České centrum v Miláně, které bohužel patřilo mezi těch několik málo zklamání, která jsme na festivalu zažili. Opravdu musíme za naši republiku oficiálně prezentovat jenom ikonické předměty spojené s historií českého designu, bez ohledu na to, že se jedná o úžasné kousky? Díky bohu za Lasvit, jehož Monster Cabaret uhranul porotu natolik, že mu udělila cenu Grand Prix!

[Monster Cabaret od Lasvit; fotografie převzatá z milan.lasvit.com]

Cocoon top výběr
Z nabídky zajímavých představení a výstav jsme vybrali několik výjimečných tipů: Automobilový průmysl lze vnímat nejen jako progresivní, ale také inspirativní odvětví, a způsob, kterým rozvinuli hodnoty svých značek a jejich poslání, je skutečnou učebnicí marketingu. Lexus zcela věrný své misi „Zažijte úžasné“ ("Experience Amazing") vytvořil ohromující, velkolepý prolog k výstavě prací oceněných v rámci Lexus Design Awards, přičemž se jim podařilo zaútočit na všechny smysly, včetně chuti, s využitím praskajících černých lízátek. Mini Cooper pak prostřednictvím platformy „Mini living“ dal návštěvníkům prostor k sebevyjádření. Sony se svou expozicí "Hidden Senses" („Skryté smysly) představila budoucnost, ve které se technika nepozorovaně stává součástí našich domovů. Mindcraft (Dánská umělecká nadace) pak předvedl expozici v duchu čisté kreativity, zvídavosti a poznávání. Nesmíme zapomenout na Lasvit, a to nejen proto, že se jedná o českou značku nebo že získal ocenění, ale jednoduše proto, že byli skvělí. Opravdovým bonbónkem pro designéry pak byla expozice značkovacích pásek…

[Lexus design event „CO-“ neomezené možnosti / lékořicová lízátka praskající v ústech / laser pohybující se na super tenkých vláknech]

 

[Mini living - Built by all]

 

[Hidden senses (Skryté smysly) od Sony Design]

 

[MINDCRAFT výstava pořádaná Dánskou uměleckou nadací]

 

[výloha D&G / Pletené umění od Alessandra Roveda / Instalace – Růžový pokoj mileniála – projekt „vzniklý na Instagramu“ od DesignByGemini]

[ukázky z expozice značkovacích pásek]

V neposlední řadě bychom měli poznamenat, že „top výběrovým“ zážitkem byla samotná návštěva Design Weeku a města Milán. Atmosféru jsme vstřebávali v nahodilých momentech i prostřednictvím vtipných situací, jako když na ulici potkáváte lidi s vlasy obarvenými na tyrkysovo, pak jedete tramvají s interiérem ve stejné barvě a nakonec zvednete hlavu a na domě visí billboard s reklamou Benettonu, kde je opět použitá, světe div se, ona tyrkysová barva; dost jsme si také užívali jízdu na kolech sdílených přes aplikaci Mobike; a dostalo se nám také poučení, že když recepční v hotelu říká: „Omlouvám se, ale Váš pokoj zatím není k dispozici, ještě ho musíme připravit…bude hotov do půlnoci!“, nemusí to znamenat, že je třeba jen ustlat postel a vyměnit ručníky, ale to, že váš pokoj se ještě rekonstruuje :))

[Členové Cocoon týmu si užívají festival Milan Design Week 2018]

Závěrem
Náš příspěvek nelze uzavřít jinak než zmínkou o intenzivním zážitku, který Cocoon prožil díky značce Lexus. Byl to pro nás zvláštní, ale rozhodně potěšující, pocit zjistit, že hlavním tématem Lexus Design Awards je „CO-“, tedy nejdůležitější prvek naší identity! „Naše CO- “ smysluplně a přirozeně koexistuje s jinou značkou! Písmena „CO-“ z názvu naší agentury odkazují k významům neseným latinskou předponou co- („s“ nebo také „společně v harmonii“) a představují stejné hodnoty, ve které věří i Lexus: „CO-“ je přístup, díky kterému můžeme zkoumat nejen náš vlastní potenciál, ale také potenciál prostředí, ve kterém se nacházíme, a to tak, že se snažíme vytvářet nové možnosti prostřednictvím „CO-“laborace, „CO-“ordinace, propojení a podobně. Stávající identita nás provází již více než dva roky a my věříme, že tato „CO-“incidence nebyla jen náhodná, ale že je skutečným odrazem důležitosti „CO-“ , a to nejen v oblasti designu, ale ve všem, co jako lidé tvoříme a děláme. Proto, LET’S CO!!! (POJĎME DO TOHO SPOLU)

tagy: cocoon teambuilding milan design week
sdílejte:
zobrazit vše

Může se vám také líbit:

Znaky a náznaky sémiotiky

Znaky a náznaky sémiotiky

Značky zakotvené v neviditelných vrstvách.

více
Vylepšená realita

Vylepšená realita

Virtuální a rozšířená realita neznají téměř žádné limity a zároveň mají neomezené množství využití.

více
Staropramen sítotiskem

Staropramen sítotiskem

Některé designy si zaslouží víc než být jen obal

více
let's connect
Loading...